Obsługa na pokładzie

Obsługa na pokładzie

Wchodząc na pokład samolotu pasażerowie oddają się pod opiekę jego załogi. Aby podróż mijała jak najprzyjemniej, należy mieć kilka spraw na uwadze – przede wszystkim słuchać poleceń załogi samolotu i zachować kulturę osobistą.

Skład i obowiązki zespołu obsługi

Załoga samolotu

Pierwszą osobą na pokładzie samolotu jest zawsze pilot dowodzący załogą, czyli kapitan. Oprócz niego w skład załogi wchodzi drugi pilot (nazywany czasem pierwszym oficerem) oraz obsługa kabiny – stewardzi lub stewardessy. Niektóre starszego typu maszyny wymagały obecności trzeciego członka załogi kokpitu – inżyniera lotu (drugiego oficera). We współczesnym lotnictwie inżynierowie lotu to rzadki widok – ich funkcje przejęły komputery pokładowe samolotów.

Na dłuższych trasach, realizowanych przez samoloty przewożące dużą liczbę pasażerów, organizacją obsługi kabiny może zajmować się specjalnie wyznaczona do tego osoba – Kierownik Obsługi Kabiny.

Obowiązki załogi

Głównym i nadrzędnym obowiązkiem obsługi kabiny (stewardów i stewardes)  jest dbanie o bezpieczeństwo pasażerów. Dopiero drugim w kolejności obowiązkiem zespołu jest obsługa pasażerów.

Stewardzi sprawdzają niemal wszystko w kabinie samolotu nim będzie mógł on wystartować, począwszy od listy pasażerów specjalnych, ich rozmieszczenia w samolocie, poprzez zabezpieczenia i zaopatrzenie w sprzęt ratunkowy i uzupełniający, kontrolę drzwi, siedzeń i oświetlenia, kontrolę luków na bagaż podręczny, aż do regularnego sprawdzania kabiny podczas lotu pod względem nietypowych dźwięków bądź zapachów.

Kompetencje załogi

Oprócz szkoleń w zakresie udzielania pierwszej pomocy oraz procedur ewakuacyjnych, obsługa kabinowa jest też szkolona w zakresie reagowania na zagrożenia ze strony aktów terroryzmu.

Zasady bezpieczeństwa na pokładzie

Przed rozpoczęciem lotu pasażerowie są zawsze instruowani przez specjalnie przeszkolonego członka załogi w zakresie zasad bezpieczeństwa i procedury postępowania w nagłych wypadkach. Warto wysłuchać informacji przekazywanych przez obsługę lotu – czynione jest to tylko i wyłącznie ze względu na bezpieczeństwo pasażerów i po to, by wiedzieli, jak zachować się w przypadku sytuacji awaryjnej.

Pasy bezpieczeństwa

We wszystkich samolotach zainstalowane są specjalne lampy informujące o konieczności zapięcia pasów. Wszystkie linie lotnicze zalecają, by pasy były zapięte przez cały czas trwania lotu. Przed startem samolotu lub po zakończeniu procedury startu kapitan zwykle wita się z pasażerami samolotu, podając przy okazji podstawowe parametry lotu.

Podczas lotu pasażerowie mają obowiązek stosować się do wszystkich poleceń obsługi lotu, która dba o bezpieczeństwo pasażerów. W przypadku zauważenia czegokolwiek niepokojącego lub nietypowego, należy natychmiast zgłosić to obsłudze samolotu.

Światła w kabinie

W czasie startu i lądowania światła w kabinie pasażerskiej są gaszone. Zapalone zostają jedynie światła wskazujące przejście ewakuacyjne. Przed startem i lądowaniem samolotu z kabiny pasażerskiej usuwa się i zabezpiecza wszelkie napoje oraz luźne przedmioty (np. tacki na jedzenie, szklanki itd.)


To może Cię zainteresować:

Zobacz również:

 

Jak spakować bagaż podręczny do samolotu? TOP 10 Najbardziej romantycznych miast Europy Czy damska torebka to bagaż podręczny?

 

Wskazówki i sugestie zawarte w niniejszym artykule oraz w artykułach powiązanych mają charakter wyłącznie informacyjny i pomocniczy i nie mogą stanowić podstawy jakichkolwiek roszczeń wobec eSky.pl S.A.

Zainteresował Cię artykuł, ale potrzebujesz więcej informacji?
Anuluj
Dziękujemy za pomoc

Twoja opinia pomoże name tworzyć lepsze i bardziej dopasowane artykuły.

Chwilowo nie mogliśmy przesłać Twoich sugestii

Wyślij ponownie lub spróbuj później.