Menu

Zwroty biletów a loty odwołane ze względu na COVID-19

Zwroty biletów a loty odwołane ze względu na COVID-19

Pandemia COVID-19 spowodowała, że władze krajów całego świata wprowadziły czasowo ograniczenia w podróżowaniu. To sprawiło, że linie lotnicze zostały zmuszone do zawieszenia lotów, a pasażerowie, którzy mieli zaplanowaną na ten czas podróż otrzymali powiadomienia o odwołaniu lub informację, że odwołanie ich lotów jest prawdopodobne. Co w takiej sytuacji można zrobić?

Odwołanie lotu i rezygnacja z biletu

W odpowiedzi na niespotykaną dotychczas sytuację linie lotnicze z całego świata wprowadziły nowe zasady zmian i zwrotów biletów. Należy jednak pamiętać, że dotyczą one jedynie lotów, których odwołanie zostało potwierdzone

Jeśli linia przekazała nam, że Twój lot na pewno się nie odbędzie planowo i posiadasz e-mail od nas z potwierdzeniem jego odwołania, wówczas przysługuje Ci zwrot od linii za niewykorzystany bilet. W takim wypadku uzyskujemy od linii informację o możliwych formach zwrotu. Następnie przekazujemy Ci wiadomość o opcjach, na jakie zezwala linia lotnicza. Uwaga! Jeśli Twoja podróż składa się z większej liczby lotów, zwrotowi w ramach procedury COVID-19 podlegają jedynie odwołane loty.

Przykład: mam lot zarezerwowany na 20 maja i posiadam informację, że został on odwołany ze względu na pandemię COVID-19. Wówczas mogę zdecydować się na zwrot środków na specjalnych zasadach i w formie dozwolonej przez linie.

Jeśli linia lotnicza nie odwołała Twojego lotu i nie posiadasz informacji od nas o tym, że Twoja podróż nie odbędzie się zaplanowanym terminie, to rezygnacja z biletu będzie rozpatrywana w oparciu o ogólne warunki taryfowe i może wiązać się z dodatkowymi kosztami lub nie będzie możliwa.

Przykład: mam zarezerwowany lot na 20 sierpnia i nie posiadam informacji o ewentualnych zmianach lub odwołaniu lotu. Jeśli chcę dobrowolnie zwrócić bilet, mogę to zrobić na standardowych zasadach.

W takich przypadkach linie mogą naliczyć dodatkową opłatę za zwrot lub zmianę biletu. Niektóre popularne linie (jak Ryanair lub Wizz Air) oferują bilety bezzwrotne, więc w przypadku dobrowolnej rezygnacji z podróży nie zwracają w ogóle pieniędzy za niewykorzystany bilet. Warto pamiętać, że w obecnej sytuacji linie lotnicze mogą informować o odwołaniu lotu nawet na tydzień przed wylotem. Dlatego zanim podejmiesz decyzję o dobrowolnej rezygnacji z lotu, wstrzymaj się z kontaktem w tej sprawie.

Przeczytaj więcej o zwrocie biletu, czyli rezygnacji z biletu lotniczego na ogólnych zasadach.

Formy zwrotu 

Nie istnieje jednolita polityka zwrotu środków i każda linia lotnicza ustala własne zasady. Zazwyczaj linie zezwalają na wybór spośród kilku opcji:

  • Zwrot środków na konto – tradycyjna opcja zwrotu. W tym przypadku linie lotnicze, po weryfikacji zgłoszenia i przeliczeniu kwoty podlegającej zwrotowi, zlecają zwrot pieniędzy na konto. Uwaga! Ze względu na dużą liczbę zgłoszeń związaną z pandemią COVID-19, czas oczekiwania na zwrot od linii może wynosić nawet ponad 6 miesięcy.

  • Vouchery – przekazanie kwoty zwrotu w postaci dokumentu, który umożliwia rezerwację innego lotu w terminie określonym przez linię. Ewentualną różnicę między ceną nowego biletu a wartością vouchera opłaca pasażer. Vouchery niektórych linii można realizować także w eSky. Informację o tym, w jaki sposób i gdzie możesz skorzystać z vouchera, otrzymasz od nas na etapie wyboru opcji zwrotu.

  • Bilety otwarte – zamiana niewykorzystanej rezerwacji na bilet, który umożliwia zarezerwowanie innego lotu w terminie określonym przez linię (okres ważności jest liczony od daty wystawienia Twojego pierwotnego biletu). Ewentualną różnicę między ceną nowego biletu a wartością biletu otwartego opłaca pasażer. Bilet otwarty można zrealizować także w eSky.

  • Inne formy – część linii oferuje inne możliwości zwrotu, w tym punkty w programach lojalnościowych, do wykorzystania na stronie linii.

Dodatkowo klienci eSky mogą uzyskać zwrotu środków na portfel elektroniczny eSky Wallet. Dzięki temu ich środki przekazywane są natychmiastowo w formie doładowania do wykorzystania na zakup dowolnego lotu lub pakietu Lot+Hotel w eSky przez 24 miesiące. Ponadto istnieje możliwość uzyskania przez eSky Wallet także zwrotu za niewykorzystane usługi dodatkowe (poza ubezpieczeniem i usługą AirHelp+) oraz bonusu 100 PLN.

Zmiana terminu lotu

Oprócz zwrotu biletu, linie umożliwiają również zmianę terminu lotu. Także możliwość zmiany terminu podróży zależy od tego, czy linia odwołała Twój lot.

W przypadku dobrowolnej zmiany biletu, gdy linia nie przekazała informacji o odwołaniu Twojego lotu, taka zmiana zazwyczaj wiąże się z dodatkowymi kosztami lub wręcz sprowadza się do zakupu nowego biletu, bez zwrotu środków za niewykorzystaną rezerwację.

Jeśli jednak Twój lot został odwołany i linia przekazała odpowiednią informację, to zmiana terminu lotu jest możliwa. W takich sytuacjach linie lotnicze zazwyczaj nie naliczają dodatkowej opłaty, a jedynie wymagają pokrycia różnicy, jeśli nowy bilet jest droższy od pierwotnie zarezerwowanego. Uwaga! Linie lotnicze ściśle określają zasady zmiany terminu podróży i mogą stosować różne ograniczenia, w tym brak możliwości zmiany trasy lotu.

Zwrot środków za pakiety Lot+Hotel

Proces zwrotu środków za niewykorzystane ze względu na pandemię COVID-19 pakiety Lot+Hotel podlega przepisom tzw. Tarczy antykryzysowej (art. 15k ust.1 ustawy z dnia 31 marca 2020 roku o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw).

Co to oznacza w praktyce? W przypadku odwołania Twojej podróży zostaniesz przez nas poinformowany o tym fakcie. Zwrot otrzymasz od nas do 180 dni (zgodnie z przepisami ww. ustawy) tą samą drogą, którą została dokonana płatność. Prześlemy Ci e-mailem informację o dokonaniu przelewu.

Kiedy i jak kontaktować się z eSky?

Masz pytania dotyczące zwrotów i lotów odwołanych w związku z pandemią COVID-19? Sprawdź FAQ, by znaleźć odpowiedź!

Ze względu na obecną sytuacją i dużą liczbę zapytań, postanowiliśmy czasowo wyłączyć naszą infolinię i przekierować obsługę na nasz formularz kontaktowy. Dzięki temu mogliśmy przyspieszyć procedowanie zgłoszeń od naszych klientów.

Pamiętaj! Jeżeli Twoja podróż ma się rozpocząć później niż za 7 dni, poczekaj zanim skontaktujesz się z nami. Jeśli Twoja podróż została odwołana lub otrzymaliśmy informację od linii o zmianie rozkładu, niezwłocznie Cię o tym poinformujemy.

Kliknij, by sprawdzić aktualne informacje dla podróżnych

Wskazówki i sugestie zawarte w niniejszym artykule oraz w artykułach powiązanych mają charakter wyłącznie informacyjny i pomocniczy i nie mogą stanowić podstawy jakichkolwiek roszczeń wobec eSky.pl.

Czy artykuł zawierał poszukiwane przez Ciebie informacje? Tak | Nie
Moim zdaniem ten artykuł:
Dziękujemy za Twoją opinię!